» Астрономія і космонавтика » Космічний телескоп "Хаббл" » Про Космічний телескоп "Хаббл"

Про Космічний телескоп "Хаббл"

Автор: admin опубліковано: 1 травня 2009, переглядів: 4183

Про Космічний телескоп "Хаббл"

"Хаббл" - це телескоп-рефлектор з дзеркалом діаметром 2.4 м. - за земним поняттям немаленький, але на Землі вже є телескопи з дзеркалами діаметром до 10 м (наприклад, Keck1 і Keck2). Їм, тим не менш, далеко до Хаббла. Телескоп в основному Американський, хоча крім NASA в проекті бере участь Європейське космічне агентство (ESA).

Про такий телескопі мріяли ще в 40-х роках. Проектувався і будувався він в 70-х - 80-х, і після низки відстрочок, був запущений Шатл в квітні 1990 р. На жаль, не все виявилося в порядку, але спочатку про те, як планувалася експлуатація Хаббл. Спочатку передбачалося спускати телескоп на Землю за допомогою шатла через кожні 5 років, лагодити, подправляют, удосконалювати, крім цього, кожні 2.5 роки обслуговувати на орбіті. Частина "заліза" телескопа мала термін надійності порядку 2.5 років. Однак із-за побоювання забруднень і деформацій при підйомах від наземного обслуговування відмовилися і вирішили обійтися трирічним циклом обслуговування на орбіті.

Так ось, після запуску у Хаббл виявилося злегка деформованих головне дзеркало: на 2 мікрона з краю щодо центру. 2 мікрона це 4 - 5 довжин хвиль світла, тобто розширення погіршується майже на таку ж величину. В результаті телескоп виявився підсліпуватим і лише помірно перевершував наземні телескопи в розширенні. У 1993 році при польоті шаттла до Хаббл на телескоп була поставлена корректирующая оптика - все одно, що окуляри. Ефект перевершив усі очікування: телескоп бачив краще, ніж спочатку планувалося. Результат можна оцінити, поглянувши сюди, на знімки ядра однієї і тієї ж галактики зроблені до і після ремонту.

Наступні сервісні польоти шаттла були в 1997 і 1999 роках і теж виявилися дуже успішними.

Інструменти Космічної обсерваторії:

Ширококутова/планетна камера (WFPC 2)
Нею зроблені майже всі неперевершені "пейзажні" знімки. Складається з трьох великих квадратних матриць ПЗС, розташованих кутом і однієї меншої, але з кращою роздільною здатністю, вставленою в порожній кут. З-за такої конструкції багато знімків мають вигляд вищербленного квадрата.

Двовимірний спектрограф (STIS)
Головна перевага: здатний записувати спектр багатьох об'єктів одночасно. Діапазон чутливості - від 115 нм (жорсткий Ультрафіолет) до 10000 нм (інфрачервона область) - багато ширше, ніж можна отримати на Землі. Поле зору - 50Х50 секунд дуги, матриця ПЗЗ - 1024Х1024 пікселів.

Камера ближньої інфрачервоної області та багатоб'єктний спектрометр (NICMOS)
Чутлива в області 0.8-2.5 мікрона (за межами видимого діапазону). Потребує холоду, тому працює в д'юарі (лабораторний різновид термоса) з замороженим (твердим) азотом. Даний д'юар тримає холод роками.

Камера для слабких об'єктів
Зроблена Європейським Космічним агентством. Має рекордне кутове розширення: до 0.01 кутових секунди. Використовує світлопідсилюючі трубки. Зірка 21 величини повинна експонуватиметься з світлофільтром, бо інакше все засвітить. (Однак, цією камерою зроблений унікальний знімок найяскравішого об'єкту: червоного надгіганта Бетельгейзе, причому зірка розширена в диск з несиметричними розподілом яскравості - BS)

Управління польотом, знімання даних та їх первинна обробка здійснюються Центром польотів Годдарда. Протягом доби дані передаються в Науковий інститут Космічного телескопа (Space Telescope Science Institute, STScI), STScI відповідає за основну обробку та підтримку даних для використання науковим співтовариством.

Телескоп Хаббл працює як міжнародна обсерваторія. Розглядаються проекти зі всього світу, хоча конкуренція за час спостережень досить жорстка: приймається в середньому один з 10 проектів.

Категорія: Астрономія і космонавтика » Космічний телескоп "Хаббл"