» Тадеуш Банахевич

Тадеуш Банахевич

Автор: klochko_serg опубліковано: 28 жовтня 2013, переглядів: 1101

Тадеуш Банахевич (пол. Tadeusz Banachiewicz; 13 лютого 1882 – 17 листопада 1954) — польський астроном і математик, член Академії наук в Кракові (1922), почесний член Польської АН.

Родився у Варшаві. У 1904 закінчив Варшавський університет і був залишений при ньому для підготовки до професорського звання. Стажувався в Геттінгені у К.Шварцшильда і в Пулкові у О.А.Баклунда. У 1908-1909 працював в обсерваторії Варшавського університету, в 1910-1915 - в обсерваторії ім. В.П.Енгельгардта під Казанню, в 1915-1918-в Юр'ївському університеті (у 1918 - директор університетської обсерваторії). У 1918 повернувся до Польщі. Викладав геодезію у Варшавській вищій політехнічній школі, з 1919 — завідувач кафедрою астрономії Ягеллонського університету в Кракові і директор університетської обсерваторії (на цій посаді залишався до кінця життя).

Основні наукові роботи відносяться до астрономії, небесної механіки, математики, геодезії. Розробляв питання неєдиності рішень при визначенні орбіт планет і комет із спостережень. Розвинув і удосконалив методи Гауса і Ольберса визначення параболічних і еліптичних орбіт. Для спрощення математичних розрахунків в небесній механіці і геодезії ввів матриці — «краковіани», за допомогою яких знайшов рішення загальної задачі сферичної полігонометрії. Розробив новий метод прогнозу покриттів зірок Місяцем. У Енгельгардтовській обсерваторії виконав за допомогою геліометра низку спостережень фізичної лібрації Місяця, що дали цінний матеріал для визначення співробітниками обсерваторії постійної лібрації. У обсерваторії в Кракові організував систематичні дослідження змінних зірок. За його ініціативою в Бескідах (Карпати) була створена астрономічна станція для спостереження затменних змінних зірок. Запропонував використовувати повні сонячні затемнення для «місячної тріангуляції» — геодезичного зв'язку віддалених пунктів на поверхні Землі. Автор робіт, присвячених теорії атмосферної рефракції, вивченню затемнень, погрішностям в астрономічних і геодезичних вимірюваннях, а також підручників з астрономії. Заснував журнал «Acta Astronomica».

Один із засновників Польського астрономічного товариства і його президент протягом багатьох років. Віце-президент Міжнародного астрономічного союзу (1932-1938).

Категорія: ---